Σχολιάκι 58. (23/6/2013) Σιωπή!!!

Όντως, δεν μπορεί να πάψει ποτέ αυτός ο κόσμος να επινοεί και να ανανεώνει τα εκφραστικά του μέσα. Ποιος θα φανταζόταν πως σήμερα, στην εποχή της βοής και του θορύβου, της τεστοστερόνης και της υψηλής αδρεναλίνης, του γενικότερου θυμού και αγανάκτησης των απανταχού αδικημένων, θα επινοηθεί η σιωπηλή διαμαρτυρία… Πρωτοστάτης σ’ αυτή τη νέου τύπου έκφραση ο Τούρκος Ερντέμ Γκιουντζούλ, ο οποίος εστίασε την προσοχή όλων στην πλατεία Ταξίμ, με την όρθια και ακίνητη στάση του, βυθισμένος στη σιωπή επί ώρες πολλές! Μια μορφή στοχασμού, ενδοσκόπησης, συλλογισμού, ήρεμης δύναμης.

Δεν γνωρίζουμε αν μια τέτοια μορφή διαμαρτυρίας θα επικρατήσει, αφού «εγγυάται» την ειρηνική έκφραση ή την «εξασφάλιση» της ήρεμης διεξαγωγής μιας διαμαρτυρίας, αντί του χάους των καταστροφών, των πυρκαγιών, των δακρυγόνων, των κλομπς, των κανονιών νερού και του κυνηγητού.

Στο χώρο της Μουσικής, οι σιωπές και οι παύσεις, παίζουν μεγάλο ρόλο στο περιεχόμενο και στον στοχασμό. Το ίδιο και στο θέατρο. Οι παύσεις είναι μέρος του μουσικοθεατρικού λόγου. Αποτελούν φιλοσοφικό σημείο τής έκφρασης και είναι απ’ αυτά που δεν μπορούν να διδαχτούν σε σχολές. Πχ, η παύση έρχεται για να ανανεώσει τη ροή ενός έργου, για να υπογραμμίσει το νόημα και τη σημασία τού σημείου, για να δώσει οξυγόνο στις πυκνογραμμένες φράσεις. Ο χρόνος που διαρκεί μια παύση, εξαρτάται από το σημείο που βρίσκεται ώστε να κατανοήσουμε τη σημασία της και θα πρέπει η διαχείρισή της, να περνάει από τα φίλτρα τής ψυχής…

Όμως εδώ, έχουμε να κάνουμε με πραγματικές καταστάσεις, οριακές, που έχουν να κάνουν με κοινωνικές ρήξεις και διεκδικήσεις τού θύματος από τον θύτη. Το ανακλαστικό μας σ’ αυτές τις περιπτώσεις, είναι η βίαιη ρήξη που προκαλείται από τη μια ή από την άλλη πλευρά, με σύνηθες αποτέλεσμα τις κατασταλτικές δυνάμεις να επιδεικνύουν πυγμή και βία… Μπορούμε αυτό να το αλλάξουμε;

Στην περίπτωση της ακίνητης-όρθιας-σιωπηλής διαμαρτυρίας, που τώρα εμφανίζεται σιγά-σιγά στο προσκήνιο, είμαι περίεργος να δω τη συμπεριφορά των αστυνομικών που πάντα είναι σαν τους αστακούς εξοπλισμένοι για το χειρότερο… Με ποιο επιχείρημα θα δράσουν προς ένα πλήθος ακίνητο-όρθιο-σιωπηλό;

Αναρωτιέμαι αν αυτή η νέου τύπου διαμαρτυρία μπορεί να εισαχθεί στη δική μας ελληνική κουλτούρα. Αν δηλαδή διαθέτουμε πολλούς Γκιουντζούλ που θα ανατρέψουν την παράδοση καταστροφικών (πολλές φορές) διαδηλώσεων, που δίνουν την ευκαιρία να μετράμε ζημιές, τραυματίες και νέα, αυστηρότερα, κατασταλτικά μέτρα.

Απλώς, αναρωτιέμαι…

 

Νότης Μαυρουδής

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in σχολιακια. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s