Σχολιάκι 125 (6/9/2014) Τα «μυστικά» της Σύνθεσης (3ο μέρος)

Άλλο ένα Σχολιάκι (και το τελευταίο) για τα «μυστικά» της σύνθεσης.

Το παράδειγμα του «Πρωινού τσιγάρου», στο προηγούμενο σημείωμά μου, ήταν ενδεικτικό. Ήταν, επίσης, προσωπική εμπειρία. Ο κάθε δημιουργός έχει έναν δικό του τρόπο να ξεδιπλώνει από μέσα του το συναίσθημα, τη γνώση ή το βίωμα. Υποθέτω πως δίχως αυτά (και άλλα πολλά βεβαίως) δεν μπορεί να υπάρξει δημιούργημα. Το τελευταίο, για να μπορέσει να λάβει υπόσταση και να ανθήσει, χρειάζεται δουλειά, πολλή δουλειά, χρειάζεται ένταξη, αισθητική έκφραση, να λαμβάνεις υπόψη σου την πραγματικότητα, αλλά να πηγαίνεις και παραπέρα από μια απλή προσαρμογή στο κοινωνικό περιβάλλον και στη χώρα όπου έχεις επιλέξει να ζεις και να κινείσαι. Χρειάζεται ακατάπαυστη πνευματική εργασία τόσο με τον εαυτό σου όσο και με το δημιουργικό σου αντικείμενο. Γνωστικός εξοπλισμός βασικών ή προχωρημένων μουσικών θεωριών, αρμονικές γνώσεις, κατοχή γνώσεων ενός οργάνου, καθώς και άλλα που δυσκολεύομαι να εκθέσω για οικονομία χώρου. Είμαι αρκετά… διδασκαλικός και δεν μου πάει…

Ένας λογικός αντίλογος θα ήταν εκείνος που θα αναφερόταν στο παρελθόν. Όταν δηλαδή η λαϊκή δημιουργία γινόταν από απλούς αγράμματους ανθρώπους, οι οποίοι κάθε άλλο ήταν εξοπλισμένοι με τα εργαλεία που προανέφερα. Εκείνοι οι δημιουργοί κατάφεραν και έφτιαξαν στέρεα τραγούδια, δεμένα όχι μόνο με την εποχή τους, αλλά μέσα από αυτά ανέδειξαν επιτυχώς και την καθημερινότητά τους. Διέθεταν το ένστικτο και την δέουσα όσφρηση να «φωτογραφίζουν» εποχές και καταστάσεις. Η λαϊκή δημιουργία δεν είχε (και δεν χρειαζόταν) τα εργαλεία τής δικής μας εποχής, με τα διατιθέμενα μέσα που υπάρχουν, όπως: μουσικές σπουδές σε Ωδεία, πανεπιστήμια, πληροφορίες, διαρκώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία, νέα μουσικά όργανα, σπουδές σχετικές με την οργάνωση μουσικής παραγωγής, διάθεση βιβλίων περί παντός θέματος, ανάπτυξη διαδικτυακής πληροφόρησης κλπ. Με λίγα λόγια, ζούμε μια άλλη εποχή και η μουσική δημιουργία διαθέτει πια άλλα εργαλεία πνευματικά και πρακτικά.
Τα νέα όργανα και οι νέοι ήχοι, δημιουργήματα της σύγχρονης τεχνολογίας, έχουν δικούς τους τρόπους και μεθόδους μουσικής σύνθεσης, οι οποίοι έχουν να κάνουν με έναν τεχνολογικό κόσμο, δίχως να λείπει βέβαια και η πλευρά της έμπνευσης. Η μεγάλη δεξαμενή ηλεκτρονικών ήχων και μελωδικών μοντέλων είναι σε καθημερινή χρήση. Παρ’ όλα αυτά, νομίζω πως βρισκόμαστε ακόμα σε μια μακρά περίοδο όπου όλα εξαρτώνται από την «πρώτη ύλη», η οποία δεν είναι άλλη από τη στιγμή τής πρωτογενούς δημιουργίας.

Είτε με αρωγό την τεχνολογία, είτε με ένα μόνο όργανο, ο δημιουργός δύσκολα θα μπορέσει να λειτουργήσει όπως παλιά. Πάντοτε είναι αναγκαία η… ερωτοτροπία με ένα όργανο το οποίο θα γεννήσει και θα εκφράσει τις μουσικές σκέψεις, που θα δώσουν ύπαρξη στη δημιουργία  (αυτό ας το ονομάσουμε: «Έμπνευση»)

Η έμπνευση είναι αποτέλεσμα καλλιέργειας και δουλειάς και όχι στιγμιαίας… φώτισης από κάποιο θεϊκό πνεύμα… Έρχεται μέσα από το βάθος τού ανθρώπου και φανερώνει όλη την υπόσταση, το ταλέντο, την προσωπικότητα, την πνευματικότητα, τις όποιες ευαισθησίες, καθώς και τις αισθητικές επιλογές εκείνης τής πλευράς της ζωής στην οποία αποφασίσαμε να ταχθούμε…

Περιττό να υποστηρίξω πως το θέμα των «μυστικών» τής σύνθεσης είναι ανεξάντλητο! Στοιχεία ορατά και αόρατα είναι μέσα στα «μυστικά» και ουδείς μπορεί να φωτίσει άπλετα μια τέτοια «μυστηριακή» διαδικασία…

Ποιος ξέρει; Ίσως εκεί να βρίσκεται και η μαγεία του θέματος. Στο ανεξήγητό του…

 

Νότης Μαυρουδής

 

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in σχολιακια. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s